Artikelen Oppervlaktetechnieken mei 2012

Terugblik
In kort bestek

Het thema van april moest in dit mei-nummer herhaald worden om alles erin kwijt te kunnen. Dat hadden we al enkele jaren achtereen met het thema Beroepsopleidingen, maar het lijkt me geen toeval dat dat met Normen/Bestekken/Ontwerpen/Richtlijnen ook nodig was. Vier handen op één buik, vier kleuren van het kaartspel der product/markt-combinaties. En voor alle vier geldt: oppervlaktetechniek is troef.

Kijken we naar de grote doorbraken in het verleden, dan was daar altijd sprake van een samenspel van ontwerpen, richtlijnen en materiaalkeuzes. Als ieder stukje spoorlijn in de achttiende eeuw zijn eigen spoorbreedte zou hebben gehad, was het met het treinvervoer niet veel geworden. De luchtvaart werd betaalbaarder dankzij grotere vliegtuigen als de Constellation en de 747, uiteraard geen doekbespannen buizenframes, en dat in combinatie met deregulering. En als je alles maar in hout blijft maken, zijn je mogelijkheden voor mechanische voorstuwing ook beperkt, zoals de bijgaande afbeelding uit het Houten Tijdperk laat zien. Voor vele bedenksels van Leonardo da Vinci, waaronder een helikopter, een duikboot en een tank, geldt dat ze niet functioneel te maken waren met de toenmalige materialen en aandrijftechnieken.

Maar de componenten die het geheel tot een succes maken, moeten wel goed gespecificeerd worden. En daar heb je dan weer testmethoden voor om te kijken of het allemaal aan de vraag voldoet. Waarbij je je weer af kan vragen wat de voorspellende waarde is van testen die iets over de functionaliteit op lange termijn moeten zeggen.

Het leuke aan dit alles vind ik dat de oppervlaktetechniek vaak de functiebepalende factor is. Iedereen denkt bij oppervlaktetechniek meteen aan autospuiterijen, maar ook het modificeren van de versnellingsbak en het produceren van de elektronica voor auto’s is zonder oppervlaktetechniek niet mogelijk. Zonder oppervlaktetechniek blijf je eigenlijk in het Houten Tijdperk steken. Sterker nog: op een coatingcongres in Berlijn werd verteld dat de instructie aan Noach om zijn ark met pek te besmeren, wel als het oudst bekende verfbestek te beschouwen is! Wás er ooit wel een tijdperk zonder oppervlaktetechniek?

En zo zagen we ook in deze editie van vakblad Oppervlaktetechnieken weer dat goede technieken en goede afspraken hand in hand gaan. Zodat je altijd de juiste troefkaart speelt!

Edward Uittenbroek
Eindredacteur Oppervlaktetechnieken