Artikelen Oppervlaktetechnieken november 2003

  • Eurofinish: goede opmaat voor ESEF 2004
  • VISEM Technodag 2003: vizier scherp houden

Van de redactie

In oktober had de Concorde zijn laatste vlucht. Volgens velen het mooiste vliegtuig aller tijden, hoewel er ook liefhebbers zijn van bijvoorbeeld de Dakota, de Catalina, de Constellation en een enkele eindredacteur die mijmert bij een Dornier 24. CNN en BBC World hadden documentaires over die laatste vlucht, zoals er ook veel publiciteit was bij de eerste vlucht in 1976, enkele maanden nadat de Russische evenknie Tupolev 144 (eigenlijk nog mooier…) al de primeur van supersonisch passagierverkeer gesnaaid had.
Een goed moment om stil te staan bij oppervlaktetechniek, onmisbaar voor dit soort mijlpalen. Straalmotoren halen de overkant van de oceaan haast niet zonder thermische spuittechnieken en de elektronica is zonder galvanotechniek ondenkbaar. De beschermende lak moet aan extreme vereisten voldoen en de onderdelen van het landingsgestel vergen ook de nodige oppervlaktetechnieken. Het onderbuikje van een vliegboot, die buiklandingen op zee maakt, is trouwens ook een verhaal apart.
Dit alles vergt een vakmanschap waarover men op beurzen en congressen terecht graag de vlag uithangt. Bij het technisch onderwijs hangt die vlag halfstok, zo zagen we in de augustuseditie. Maar ook de uitvoerende industriebedrijven zelf benutten de economische kalmte soms onvoldoende om hun kennisbasis te versterken. Terwijl men middels innovatie en vakkennis klaar moet staan voor toekomstig economisch herstel.
De toenemende vraag naar basismaterialen als koper die zelfs tot schaarste leidt, is al een voorbode (ongelijk de stemmingswisselingen in de beurscasino’s, die analisten vaak als kompas hanteren). We taxiën dus naar een nieuwe startbaan. Met het themanummer Visie 2004 komen we in december uitvoerig terug op het belang van de oppervlaktebehandelingsindustrie. En de economische kansen die vóór ons liggen!

Edward Uittenbroek,
eindredacteur