- Hannover Messe: een wereld van oppervlaktetechniek
- European Coatings Show van alle markten thuis
- Poederlakindustrie hoopt op betere tijden
- Galvano is meer dan chemie
- 8th Nürnberg Congress werpt een blik in de nabije toekomst
- Teun Nonhof zwaait af
Van de redactie
Smart Coatings
Op het gevaar af dat lezers van de Paint & Coatings Industry mij van ideeënroof beschuldigen, heb ik boven dit redactioneel maar even de kop gezet die ook mijn collega Darlene Brezinksi in april had. Niet de kop van haar pasfoto, ik bedoel de titel. Nu bent u benieuwd hoe ze eruit ziet, natuurlijk. De meeste eindredacteuren hebben hun foto bij het intro, bestel zelf maar een editie van PCI.
Maar hoe zit dat nu met die Smart Coatings? Is dat nou een shownaampje, of hebben we het over waardecreatie door innovatie die al in de praktijk ingezet wordt. Zoals met bijvoorbeeld nanotechnologie. Trouwens ook een alom rondgesmeten term, je durft als oppervlaktetechnicus bijna het woord “micrometer” niet meer uit te spreken. Je krijgt op feestjes en partijen meteen een bak chips over je heen, gevolgd door je jas.
Smart Coatings. Daar had ik het over. Ze reageren op hun omgeving. De bekendste is misschien wel de kleuromslagverf. Bij leidingen die warme vloeistof voeren, maakt deze lak haarscheurtjes zichtbaar door plaatselijk te verkleuren waar de vloeistof iets dichter aan het oppervlak komt. Vergemakkelijkt inspectie en bespaart grootschalige preventieve vervanging. Maar je hebt ook deklagen die reageren op drukverschil, zuurgraadverschil,inslag, trilling, vocht, elektrische velden, elektromagnetische stralen enzovoort. Onlangs vroeg iemand aan mij of ik zo vaak Duitse congressen en bijbehorende steden bezoek in de hoop daar een Uiterst Knappe Vrouw te vinden. Ik een rode kop. En haarscheurtjes. Dát effect. Maar ben ik nou Smart? Zijn we als industrie wel Smart?
Op welke impulsen zouden we moeten reageren? Als je een dagje Hannover Messe of European Coatings Show gehad hebt, heb je aardig wat impulsen opgevangen. Twee jaar geleden was poedercoating op het 7th Nürnberg Congress een bijzaak. Eind april was het op het 8th Nürnberg Congress goed voor diverse zeer opmerkelijke lezingen.Vorig jaar leek het poedercoaten nagenoeg afgeschaft op de Hannover Messe, nou lijkt het uitsluitend bestemd voor glas en hout en kon je in haast ieder gangpad je neus poederen.
Wel een nieuwe product-marktcombinatie, als het aanslaat. MDF en glas poederen dus.
Het allerlaatste afstudeeronderzoek aan de Saxion Hogeschool Enschede, voordat de deuren van de opleiding Coating Technologie definitief sluiten, gaat trouwens over poedercoaten van MDF. Uitgangspunten zijn de 6P-marketingmix (Product, Prijs, Plaats (eigenlijk: Distributie), Promotie, Proceskennis, Partnership) en een drievoudig waardecreatiemodel: wat kan een ondernemer doen als hij meer opbrengst uit zijn bedrijfsuitoefening wil genereren? Binnen je bedrijfsvoering de processen optimaliseren! Of binnen je huidige industrietak nieuwe mogelijkheden vinden, dus je productmix aanpassen of een ander type van zakendoen gaan invoeren! Of misschien helemaal uit de band springen en jezelf in een andere markt introduceren! Met de technieken waar je goed in bent maar waarmee je in de vertrouwde vijver steeds minder lijkt te kunnen vangen.
Dan is het voor je besluitvormingsproces dus handig als je de juiste impulsen krijgt, zoals signalen uit de vakliteratuur (niet volgeschreven advertentiekrantjes of andere met kleuromslagcoating gelakte spreekbuizen, maar beroepstijdschriften). Of beurzen, waar je tegenwoordig ook beter je zakboekje Chinees bij de hand kunt hebben voor als je in het Chinese gangpad belandt en je wat signalen op wilt vangen. Wat zou “ingenieur” trouwens in het Chinees zijn? Ze leveren er 150.000 per jaar af, dus er zal vast wel een woord voor zijn.
Dure landen moeten slim en hoogwaardig produceren, dus is de waardeketen meer dan ooit de dijk rond ons welvaartsstaatje. Toch maar iets meer aan opleiding doen? Als wij met zijn allen zo Smart waren als de impulsreactieve coatings, lieten we onze enige HBO-deeltijdopleiding niet drooglopen, en hoefde de Verband der deutschen Lackindustrie niet met een oproep tot leerlingwerving te komen voor industriebedrijven. Terwijl die zelf over een toenemend tekort aan vakmensen klagen!
Echte kerels vluchten liever in hun werk dan problemen te erkennen, dus ik ga maar liever op de Smart Coatings IV Berlijn zitten (9-10 juni; www.coatings.de), dan dat ik me om bovenstaande kiem onzer verderf bekommer. Leuk stadje trouwens, Berlijn, leuke mensen.
Edward Uittenbroek,
eindredacteur