- Gevleugeld woord ‘competentiegericht’
- Praktijkonderwijs voor de studenten van de toekomst
- “Cash is King”
- Ondernemersgevoel van industrieel lakken
- Leren van de theorie, van de praktijk en van fouten (II)
- Met rode oortjes bij de Femme Metaal
- Wensen bedrijfsleven vertaald in lesmateriaal
- Ambities effectief maken
- Van Vakman tot Ingenieur (XIV)
Blikopener
Leren kun je leren
De laatste tijd ben ik volop bezig geweest met het uitdokteren van rendementsverbetering bij coatinglijnen. Enerzijds vanwege het beroepsvak Lijnoptimalisatie/Procescalculatie van de duale afstudeerrichting Oppervlaktetechnologie, aan de Hogeschool Utrecht. Anderzijds vanwege een Euregio-project waarover we vorig jaar berichtten in het opleidingsnummer van juni naar aanleiding van de lezing door het ROC Twente tijdens de VISEM Technodag (pag. 26/28). De drieslag Productkwaliteit, Klantenbinding, Calculatie heeft alles te maken met hoe je je lijn optimaliseert, bemenst en aanstuurt.
De VOM had bovendien eind mei een vergadering van de opleidingscommissie over het opzetten van een bedrijfsvoeringscursus voor de oppervlaktetechniek, dat in de VOM-cursusbrochure te vinden is onder Optimalisatie (Poeder)lakspuiterijen.
En in het kader van het themanummer Bedrijfsinrichting van mei heb ik weer de nodige inspiratie opgedaan.
Plus dat ik de laatste tijd het nodige opsteek in het aanpalende vakgebied van het Industrieel Onderhoud. Alwaar planning en optimalisatie tot kunst verheven zijn, vanwege de kosten van ongeplande stops of uitgelopen onderhoudsbeurten, vooral in de zin van productiviteitsverlies. Ik grijp dit opleidingsnummer aan om ons vakgebied hiervan mee te laten spieken.
Een onmiskenbare trend in opleidingenland is de toegenomen doelgerichtheid, dus het belang van de effectiviteit van de training. Val mensen niet lastig met wat ze al beheersen, geef ze daar een Erkenning van Verworven Competenties voor! Leer mensen niet ‘wat er te weten is over het vakgebied’, te beginnen bij fosforwinning in de Romeinse Tijd. Maar maak ze waardevoller voor hun bedrijf! Veelzijdiger, belangrijker, een gezaghebbende vraagbaak voor belangrijke klanten, wát ze maar willen worden! Niet “ik vertel wat u had moeten weten en dan volgt er een diplomerend examen”, maar de mensen zelf aan het werk zetten, en hun werksituatie -of een model van hun procesopstelling- als practicum laten fungeren. En laat de medewerkers dat in teamverband doen. Met de ideeënbus op tafel.
“Plannen mislukken bij gebrek aan overleg , maar door de veelheid van raadgevers komt iets tot stand,” staat er in het bijbelboek Spreuken. Naar mijn overtuiging nog altijd het beste managementboek. Hierbij zijn adviseurs van grote waarde, die de onvermijdelijke bedrijfsblindheid wegnemen en recente ervaring hebben met investeringen die een industriebedrijf maar eens in de zoveel jaar doet. Een opleidingsbegeleider die een soort optimalisatie-APK combineert met permanente ‘opscholing’, aangevuld door een bedrijfscoach die en ondersteuning biedt bij de troubleshooting, zijn wat dat betreft aardige gegadigden.
Wordt het tóch nog wat met die ‘kenniseconomie’!
Edward Uittenbroek
Eindredacteur
Oppervlaktetechnieken