- Kennisoverdracht essentieel voor de branche
- Powder Coatings chemistry and technology
- Reinigen kettingbaan
Van de redactie
Het recht van de slimste
Dit is inmiddels het derde deel uit de spontaan ontstane serie ‘Het recht van…’ De trouwe lezer had ‘Het recht van de snelste’ en ‘Het recht van de duurste’ al zien langskomen, en we gaan waarschijnlijk kwartetten want bovenstaande titel was eigenlijk bedoeld voor de juli/augustuseditie, Thema Beroepsopleidingen. Daar moet dus wat anders voor komen.
Wie is er slim? Een doorstarter die groen licht heeft om na het faillissement onbetaalde rekeningen achter te laten en afschrijvingsvrij verder te produceren? Een manager die zijn eigen verkoopleider de loef afsteekt met een extra vriendenkorting voor een belangrijke klant? Een chef die zijn medewerkers niets laat bijleren zodat hij zelf onmisbaar blijft? Een kwaliteitsmanager die het bedrijfshandboek van het internet binnenhaalt en als invuloefening afmaakt? Een “ik-haal-nie-en-ik-betaal-nie” freerider die nergens lid van is en rustig afwacht hoe de beroepsverenigingen de hete hangijzers uit het vuur halen voor de branche?
“Het zal mijn tijd wel uitduren” was vroeger een bekend gezegde, stammend uit de tijd dat marktomstandigheden jarenlang ongeveer hetzelfde konden blijven. Technische ontwikkelingen waren er best wel, maar met de chemische revolutie uit de jaren zestig kon je het niet gelijkstellen.
Op de drempel van het nanotechnologietijdperk, tegen de achtergrond van de prijsdruk, wetgeving en Europeïsering (jawel, voor mondialisering hebben we dit jaar even geen tijd), met bovendien verschuivingen op het vlak van de uitbesteding en besteksvoorwaarden, heb je als eenvoudige oppervlaktebehandelaar toch wel érg veel bij te houden. Waar moet ik me de komende jaren op toeleggen om ook na 2010 nog een belegde boterham te kunnen smeren? Kennis houdt je bedrijf op de been, want als je aan een opdrachtgever niet eens antwoord kunt geven, zodat hij het vertrouwen heeft aan het goede adres te zijn, dan vindt hij wel een andere uitvoerder. Hoe krijg je als bedrijf op het juiste moment de juiste informatie bij elkaar, zonder een abonnement op de Universeel Specialist te nemen?
De laatste jaren zijn er tal van netwerkinitiatieven en internetinformatiepunten opgestart, in de hoop Vraag en Antwoord bij elkaar te brengen en Vraag en Aanbod op elkaar aan te laten sluiten. In het themanummer Kennisoverdracht van oktober zal hier nader op worden ingegaan. Kenmerken zijn vaak dat de doelgroepen voorlopig de kat uit de zak kijken, de initiatiefnemer pas op driekwart van zijn missie ontdekt dat materiaalmodificatie toch wel een complex vakgebied is, en men uiteindelijk niet verder komt dan een doorverwijsloket richting andere doorverwijsloketten. Want vind maar eens een regisseur die het –meestal op internet draaiende- rangeerplatform aanstuurt. Die mag het VOM Vademecum en alle VOM-cursussen wel uit zijn hoofd kennen, om maar aan de absolute ondergrens te blijven. En de subsidieverstrekker die ons belastinggeld beschikbaar gesteld heeft, was het ook niet te binnen geschoten even naar de Algemeen Expert te vragen die de boel actueel en interactief houdt. Vind er maar een…
Op de Hannover Messe werd het Euregio Coatings Net aangekondigd, dat vanuit Syntens Limburg, VOM-branchegroep VISEM, het ECCS en de DFO gestalte krijgt (zie ook de rubriek VOM/Branchenieuws en de twee Hannover nabeschouwingen). Niet dat Syntens nu de technologie in pacht heeft. Maar het gaat er juist om de beschikbare industriële herseninhoud te rekruteren en te mobiliseren. Eind juni lost men het startschot, in Mönchengladbach.
Gaat dit soort initiatieven nu de vakverenigingen vervangen? Of zijn de vakverenigingen juist de enige die dit soort initiatieven ook wáár kunnen maken? Dankzij de synergie met belangenbehartiging op gebied van wetgeving en normalisatie, waar de slimme freerider zonder mee te betalen ook voordeel van heeft, kunnen vakverenigingen juist een unieke inhoudelijke voorhoedepositie innemen. En uiteindelijk gaat het erom met vakgenoten op een vertrouwensbasis tot een uitwisseling van neutrale kennis te komen, zonder met facturen te wapperen of in één oplossingsrichting te wijzen. De freerider en internettapper konden wel eens lelijk achter het net gaan vissen, als ze alleen maar bij commerciële netwerken met productinformatie terecht kunnen. “Je bent wie je kent”, als het om brancheontwikkelingen gaat.
Edward Uittenbroek,
eindredacteur