- De toekomst van het vermogen tot waardetoevoeging
- Milieucertificaat verfspuiters heeft vaak terugverdieneffect
- Technologie staat niet stil: Post Academisch Technisch Onderwijs
- Beroepsonderwijs is er om problemen te leren oplossen
- Denk niet oppervlakkig over oppervlaktebehandeling
- Open huis voor voldoende instroom
- Oppervlaktebehandeling in techniek niet aan bod
Van de redactie
Sommige opmerkingen blijven hangen. Bij een strategische discussie tijdens het materialencongres Materials Engineering opende de dagvoorzitter met: “We raken in toenemende mate het geldgenererend vermogen kwijt. Er komt niets voor in de plaats en daarom snap ik het verdwijnen van techniek niet”.
Terwijl managers in de toeleveringsketen rustig melden dat we “uitbestedingsprocessen moeten moderniseren in plaats van productieprocessen”, merken we steeds meer dat de basis van de economie uitgehold raakt: waarde creëren. Dus niet alleen praten over werk of allerhande papierwerk eromheen. Bij het vak economie leerde je vroeger dat productie “stuwende werkgelegenheid” oplevert: het startpunt voor vraag naar dienstverlening. Voor mij ruim vijftien jaar geleden, maar sommige opmerkingen blijven hangen.
De Kenniseconomie B.V. Nederland geeft veel geld uit aan technisch onderwijs. Trek daarvan af de nieuwbouwprojecten, de reorganisatiekosten en de onderwijsherzieningen, en je houdt een gebrekkig personeelsbeleid en technische desinteresse over. Niet bij de vakdocenten, die vaak een bewonderenswaardige beroepsliefde overeind houden. Deels bij de bedrijven, die weten dat ze nooit beter kunnen zijn dan hun personeel en zoeken naar vakmensen. Maar vaak geleid worden door … managers?
Aangezien oppervlaktebehandelingen datgene zijn voor de industrie, wat industrie is voor de economie, namelijk de waardevermenigvuldiger, is een Thema Beroepsopleidingen hopelijk een impuls voor betere tijden.
Edward Uittenbroek,
eindredacteur