- VISEM Technodag: Coatingindustrie in transitie (III)
Van de redactie
BEURZEN: GEEN TIJD OM NIET TE GAAN
Een gericht beursbezoek, waarbij je vooraf je strategie bepaalt en weet waar je welke vragen gaat stellen, spaart een handvol bezoeken uit van diverse vertegenwoordigers. Plus dat je een praatje op de stand minder snel met een aankoopbeslissing hoeft af te ronden, je kwam alleen even langs… Je moet wel tijd teveel hebben en erg sterk in je werkschoenen staan om niet een beurs te bezoeken op je eigen vakgebied!
Het is ook geen tijd om weg te blijven van een beurs: de economie trekt aan, dus je hebt misschien nog maar een paar maanden om de juiste beslissingen te nemen. Over een half jaar zitten die toeleveranciers allemaal ruim in het werk, zeker na de ESEF-Technishow, en bovendien staan je eigen klanten ook met werk klaar waarvoor je dus alles en iedereen opgesteld moet hebben. Op het cursussecretariaat van de VOM wordt voor de zekerheid vast rekening gehouden met wat spontane voorjaarsdrukte, vanwege bedrijven die nog net wat mensen sturen nu ze nog tijd hebben voor een cursus…
Hoe de markt aangezwengeld wordt, hebben we in de decembereditie gelezen.Is visie op marktontwikkeling nou voorbehouden aan oppervlaktetechnische segmenten waar traditioneel weinig vertegenwoordiging van is binnen VOM-gelederen? In december plaatsten we expres twee artikelen met dezelfde titel “Visie op marktontwikkeling”: eentje vanuit de markt van voorgelakte bandstaal en eentje vanuit de -ons zeer bekende- poedercoatwereld. Die van het Coil Coating congres vond ik erg aansprekend: ik heb daar met een plezierige verbazing zitten noteren hoe ze daar nieuwe markten van de grond tillen. Die andere, over poedercoaten en moffelen van hittegevoelige substraten, was mijn afstudeeronderwerp. Hij stond in de Index 2005 (januari) ook onder het kopje Financiële zaken/Marktontwikkelingen. Minder verrassing mijnerzijds, evenveel instemming. Want het vinden van meer afzetmogelijkheden betekent betere kansen voor een goede prijs, die ruimte maakt voor innovatie. En meteen ruimte maakt voor wat aandacht rondom het product of proces. Tijd voor overleg met de tekentafel van de opdrachtgever, en geld voor opleiding van de eigen mensen om dat moderne produceren ook in de toekomst mogelijk te maken.
Want het moet maar eens afgelopen zijn met de logica dat de oppervlaktetechniek de verkoopbaarheid of duurzaamheid toevoegt, terwijl andere ketensegmenten, zoals tussenhandel, de prijsopslag opstrijken.
Twee voorbeelden, twee werelden. Derde voorbeeld: in Barcelona begon het congres over stralingshardende lakken Radtech -ook geen redactionele thuiswedstrijd- eveneens met een marktperspectief. Dat zie je vaker op grote congressen. In de nabeschouwing is er een korte weerslag van opgenomen: marktontwikkeling moet je niet afwachten maar in je voordeel bijsturen. Zoals ze bij het Nederlands Corrosie Centrum NCC zeggen: de beste manier om de toekomst te voorspellen is hem zelf vorm te geven. Het NCC viert trouwens het 50-jarig jubileum met een congres: Eurocorr in Maastricht (september). Net als de VOM: 15 en 16 juni staat genoteerd voor het VOM-jubileumcongres. Een maand na de Europäische Gesellschaft für Lackiertechnik EGL(tien jaar), die op 19-20 mei toeslaat, ook in Nederland. Klein congresje, maar wel met Oppervlaktetechnieken als officieel verenigingsorgaan vanaf vorige maand. Ook visie voor groei dus. En het helpt ons weer op bureaus en in kantines te komen waar we misschien nog niet belanden. Ook een soort marktontwikkeling.
Edward Uittenbroek,
eindredacteur