De nieuwe Amerikaanse president, bekend van de haarlak, twitterde luidkeels over “nepnieuws”. Maar wat je ook hebt: nepverf! Nee niet zijn haarlak, die is zo echt dat het bijna nep lijkt. Maar ik stuitte onlangs op twee mooie voorbeelden van nepverf.
De eerste was op een militair vliegveld in Twente, waarvandaan de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog het luchtruim massief afvulden met hun vliegend materieel. In het begin dan, later werd het steeds lastiger hun Luftwaffe van de grond te laten komen. Om de geallieerde luchtverkenning te verwarren, waren sommige loodsen en hangars geschilderd om ze vanuit de lucht op boerderijen te laten lijken. Rood met groen, boerenfatsoen. Wellicht moesten hun onderscheppingsjagers wel slalommen tussen koetjes en kalfjes, die in drommen op de huiselijke stalletjes waren afgekomen. Kan niet: zelfs de koeien waren nep!Hoeveel geallieerde piloten ermee voor het lapje gehouden zijn, weet ik niet. Maar ik heb er geen medelijden mee: zelf gooiden ze snippers aluminiumfolie uit, om de Duitse radar te bedotten. Dus wie loopt hier nou de boel te flessen…
Dichter bij huis was het voorbeeld dat ik zag in een televisieprogramma over je eigen huis bouwen. Nee, niet “Heel Holland lakt”, dat was dat ventje dat tonnen ophaalde door bij het Glazen Huis nagels te lakken voor het goede doel. Nee, een vastgoedontwikkelaar had alles voor het uitkiezen en had een stuk van de vloer een marmer uiterlijk laten geven. Dat brak het egale lichtgrijs mooi op, en zag er chique uit. Dinertafel erop, wijntje, kaarsje, vrouwtje, ja van de besparing kun je het aardig lang uitzingen.
Kijk, dat zijn ook weer leuke toepassingen waar je als schilder mee aan kan komen. Moet je wel de technieken beheersen natuurlijk, maar er is vast wel een leuk prijsje voor te vragen als je iemand op leuke ideeën kan brengen. En gewoon de aandacht op je vestigen door te adverteren met waar je voor staat: nepverf. De beste reclame is antireclame!