Het ligt voor de hand dat de kwaliteit van de banden een grote invloed heeft op de prestatie van de auto. Grip, waterafvoer en rolweerstand zijn factoren die zowel de veiligheid als het brandstofverbruik beïnvloeden. Te zachte banden hebben meer rolweerstand. Te zachte banden hebben te veel vervorming van het materiaal, dat dan namelijk in de doorsnede constant ellipsvormig is, in plaats van cirkel-vormig. Dus ga maar na wat het bij 120 km/u voor de kiezels krijgt. Dat zorgt voor verhitting en eventueel een klapband. Je kan dus wel heel interessant over profiel en spoorbreedte beginnen, maar je bent er eigenlijk zelf bij als eigenaar/gebruiker.
Aan het eind van een schilder zit de kwast. Dat is, zeg maar, de autoband. Gaat een schilder op kwasten en rollers besparen, dan is dat niet alleen de vakman onwaardig, maar ook verkeerde zuinigheid. Kwastharen in de lak die dan weer weggeplukt en gladgestreken moeten worden, en de verkeerde grofheid en een net-niet handige vorm, dat laten we liever aan Beun de Haas over.
Van een schilder wordt verwacht dat hij de materialen aandraagt waar een particulier zo gauw niet aan denkt of waar hij niet uit kan kiezen. Want een schilder weet meer en kan aan de laatste nieuwigheidjes komen. Dat hoeft niet een roller zonder rolweerstand te zijn. Vervaardigd van lama-haar en ingezegend door een Inca-priester, en vervolgens naar Europa gehaald door een internationaal uitwisselingsproject van de branchevereniging. Mág wel, hoor!
Maar Beun kan natuurlijk ook gewoon goed en gevarieerd spul kopen. Maakt op je omzet niet eens veel uit, als je ze ook een tijdje in goede conditie houdt.
Waarin onderscheidt een schilder zich nog wel? In de verfverwerking bestond tot 28 april het Milieucertificaat: wie jaarlijks een flink treetje verfblikken verspoot, moest een workshop ‘good housekeeping’ volgen, dus huismeesterschap zoals omgaan met beschermingsmiddelen en apparatuur. Vervolgens een examentje afleggen.
De wereld was te klein. Want de ene helft van de chefs was bang dat zijn mensen niet zou slagen. En de andere helft vond het nodeloze lastenverzwaring want zijn mensen leren niks nieuws bij. Enige rolweerstand, dus.
Inmiddels is het traject in het kader van de administratieve lastenverlichting afgeschaft. 11.000 mensen hebben nu een certificaat voor een afgeschafte erkenning van goed gedrag.
Wel jammer voor die bedrijven die er forse besparingen mee haalden. Een voorbeeld waar ik van hoorde loopt in de tienduizenden euro’s per jaar, een ander voorbeeld betrof een lakbesparing van 1.250 liter per week op 3.000. Slecht nieuws voor verfverkopers, wel goed voor het beroepsimago als werknemers niet meer als een smurf zo blauw de hal verlaten. Of welke kleur ook.
Behalve dat de milieucertificering besparingen oplevert, zorgt hij er ook voor dat werknemers zich onderscheiden van Beun de Haas of zo-maar-een-Pool. Maar gelukkig zijn er wel andere initiatieven waardoor je dit onderscheid kunt blijven maken en wie weet versterken.
Het duurde tot 19 mei tot de Vereniging voor Oppervlaktechnieken van Materialen VOM met de Nederlandse tak van certificeringsinstantie TÜV een contract tekende voor Persoonscertificering Vakbekwaamheid Lakspuiters. Dat is dus geen opvolger van het milieucertificaat. Het is iets geheel anders; de insteek is nu om aan opdrachtgevers een meerwaarde te laten zien. De opleiding biedt een ondergrens van kwalitatief vakmanschap.
Nou Beuntje, probeer jij nou maar eens op die lijst te komen met je konijnenharen kwast!
Edward Uittenbroek
Bron: Schildersvakkrant, juni 2006