Als helemaal niets meer helpt, lees dán de gebruikshandleiding.
Deze tip zal velen bekend voorkomen.
Hoe voorkomen wij misperen in de lakverwerking? Allerlei workshops hebben titels als “troubleshooting” of “tips and tricks”, zelfs de Duitsers gebruiken er vaak de Engelse term voor. Maar soms loop je tegen een handig overzicht aan dat veel verdriet kan voorkomen.
En zo werd ik in München, waar ik deze maand was voor een coatingcongres, op wat T&T getrakteerd door mijn recent in werking gestelde echtgenote (jaja, die “slanke blondine verderop in de straat” waar de trouwe lezers regelmatig over vernomen hebben!). In een bladenwinkel duik ik altijd in de historische luchtvaart en in de modelbouw. En omdat ik voor mijn vergaardag een airbrushpistool gebietst had vorig jaar, kreeg ik een editie van de Fine Scale Modeller à € 12,30 mee. Ja, een vakblad mag wat kosten!
Een artikel over spuitonderhoud en probleemoplossing, plus een artikel over het voorkómen van lakfouten, maakte deze editie een mooie aanvulling op mijn werkplaats-in-opbouw. Een misser met je penseelspuit kan je dag bederven, wordt in een fotobijschrift fijntjes opgemerkt. En hoewel je modellen niet zullen roesten, is het wel zuur als je eigenhandig eerder werk sloopt door bijvoorbeeld een ‘spin’: een drupje dat uiteenspettert op je oppervlak (te dunne lak, te veel druk; lak anders aanmaken, grotere afstand houden, meer bewegen). Of een sinaasappeleffect, geheel anders veroorzaakt dan bij het poedercoaten natuurlijk: hier geen elektrostatisch ‘terugsproeieffect’ en dichtlopende kratertjes, maar te dikke lak of een te grote spuitafstand. ‘Schuurpapiereffect’ krijg je als de laknevel onderweg naar het oppervlak al indroogt, vooral bij sneldrogend acryl langs randen waar wervelingen plaatsvinden. Of ‘visogen’ in je acryllak, door besmetting van vette vingers.
Handig om zo’n overzichtje met illustraties bij de hand te hebben. Een paar mooie dvd’s had ik ook al. Zo kom je met zelfstudie een aardig eind. En nu maar hopen dat het mooi gaat roesten, want dát maakt je voertuigen pas levensecht!
Edward Uittenbroek
Bron: Schildersvakkrant