Een mens heeft – behalve uiteraard zuurstof, voeding en voetbal – drie dingen nodig. Een dak boven het hoofd, af en toe een douche om de meeste vliegen weg te houden, en een bestelbus. Ik ga geen merken noemen, maar het is een busje waar je van alles in kunt transporteren.
Ik heb enkele jaren geleden een voormalige schildersbus gekocht van een jachthaven. Nu is het mijn trouwe pakezeltje. De arme drommel moest scheepjes uit het water sleuren. Dáár was hij nooit voor bedacht natuurlijk. Zijn toenmalige baasje heeft er een soort vierwielig nijlpaard voor in de plaats genomen. Geen porem, maar het werkt. Vierkantemeterwerk. Kappen, draaien, scoren.
Maar hoe kom ik op het idee om over schildersbusjes te schrijven in een column over verf? Wat is het geval: tijdens het gebruik van onze held als boodschappenwagen, deed mijn vrouw een opmerkelijke ontdekking. Onder een bepaalde kijkhoek blijkt heel vaag het vroegere logo van de schilder te ontwaren. Ze kwam me opgewonden optrommelen om het te komen bekijken. Na dik drie jaar zag ik het voor het eerst. Inderdaad!
En waarom staat míjn bedrijfslogo er niet op? Omdat ik bij de minste kras de hele boel kan laten overspuiten, als er ‘Coating Kennis Transfer’ op staat. Eerlijk gezegd ziet de benzineklep er al uit alsof ik er een babyzalftest op gedaan heb. Ja, dat is een van de agressiefste coatingtesten. Terwijl de kinderbescherming de andere kánt op kijkt! Maar goed: ik krijg mijn werk niet via beeldmerkreclame en zou er maar vragen van doe-het-zelvers en beunhazen van krijgen volgens mij. Dan is het jaar voorbij voordat je ook maar één deadline gehaald hebt.
Maar het zou wel leuke ideetjes voor Voorzetjes opleveren, natuurlijk. “Ik heb hier een eikenhouten deur, kunt u die stralen?”, kan ik me bijvoorbeeld van mijn spuiterijtijd herinneren. Tuurlijk, bij verlaagde druk en zo. Of deze: “Nee, u hoeft het niet te coaten, u hoeft het alleen maar te moffelen.” Spaart inderdaad kosten. Spaart ook baten.
Nou, misschien toch maar mijn brandmerk op het stalen ros laten plaatsen dan. Dan heb je nog wat terug van je transportkosten.
En zo zíé je maar weer wat een verschil een beetje extra schilderwerk kan maken!
Edward Uittenbroek
Bron: Schildersvakkrant