Coating Kennis Transfer leverde alle inhoudelijke artikelen voor de Oppervlaktewijzer 2011-2012:
Opgroeien
p. 3
Redactioneel intro door drs. ing. Edward Uittenbroek, Milieukundige, Coatingtechnoloog Coating Kennis Transfer, Gouda.
Inhoud
p. 5-7
Keuzes in oppervlaktetechniek
p. 9-17
Veelal is het uitvoeren van een oppervlaktetechniek een kwestie van een herhalingsopdracht: de vrachtwagen wordt gelost of de productielijn levert deelcomponenten af, en iedereen weet wat hem en haar te doen staat. In het ontwerpproces zijn al veel keuzes gemaakt, evenals in het uitbestedingsproces of de eigen productieorganisatie waar de oppervlaktebehandeling een deel van is. In de aanloop het naslagwerk voor de oppervlaktetechniek te worden, volgt in deze Oppervlaktewijzer een eerste algemeen overzicht van keuzemomenten in de oppervlaktetechniek. Verre van volledig waar het normverwijzingen, deklaagkarakterisering en uitbestedingscriteria betreft, maar als eerste oriëntatie tenminste richtinggevend.
Oppervlaktetechniek neemt een hoge vlucht
p. 19-22
De vroegere hogeschoolopleiding Beschermingstechniek/Coating Technology (Deeltijd), die tot en met 2005 gedraaid heeft aan de Saxion Hogeschool Enschede, opende met de discussievraag: waarom is er niet één oppervlaktetechniek voor alles? Ook de niet-ingewijde zal tot een redelijk uitvoerig antwoord kunnen komen. Eigenlijk teken je zo al een plattegrond voor het materiaaltechnische deel van deze opleiding.
Colofon
p. 24
De wereld van corrosiebestrijding
p. 26-29
Hoe ziet een wereldkaart er uit, als niet de hoogtelijnen maar de corrosiebelastingsklassen zijn aangegeven? Deze vraag staat centraal in een college dat door het Centrum voor Natuur & Techniek (Hogeschool Utrecht) wordt verzorgd. Het vraagstuk is een mooie kapstok voor integraal onderwijs in zowel ontwerp, bescherming als onderhoud, en geeft mooi aan hoe veelzijdig het vakgebied is. Elke plek op aarde heeft zijn eigen aardigheden en zijn corrosietechnische eigenaardigheden. Een lokaal microklimaat, al dan niet kunstmatig gecreëerd, kan voor vervelende verrassingen zorgen.
De juiste route voor de spuiterij
p. 30-32
Hoe zou de zakelijke routekaart van een spuiterij eruit zien, als hij niet alleen met omgevingsfactoren maar ook met interne optimalisatiemogelijkheden ingevuld was? Deze vraag staat centraal in een bedrijfsinterne workshopserie die door het Centrum voor Natuur & Techniek (Hogeschool Utrecht) wordt verzorgd. Het vraagstuk is een ideale kapstok voor integraal onderwijs in zowel marktpositionering als processtroomlijning. Uiteindelijk komt deze professionaliseringsslag niet alleen het bedrijf, maar het hele vakgebied ten goede. Want als elke opdracht op díé spuiterij zou belanden die er optimaal op ingericht is, krijgen opdrachtgevers de beste prijs-kwaliteitverhouding. En hoeven spuiterijen niet meer onder elkaars prijs te duiken om onder elkaars duiven te schieten.
Lasers die op het hele oppervlak focussen
p. 34-37
Bij geactualiseerde cursussen laktechniek komt de laser er vaak niet goed van af. Mooi scherp gesneden plaatwerk met oxiderandjes precies aan de hoeken zijn voor elektrostatisch gespoten moffellakken nu eenmaal een nagenoeg onoverkomelijke hindernis. Het laserlassen mag dan de corrosietechnische pijnpunten van lasverbindingen verlichten, ook hier staat de laser niet bij de bondgenoten ingedeeld. De mooiste lasertechnieken voor de oppervlaktetechniek daarentegen zijn opmerkelijk genoeg altijd onderbelicht gebleven. Redelijk bekend is nog het oplassen ofwel lasercladden, waarmee goed hechtende slijtvaste lagen opgebracht worden. Maar de vierde groep lasertechnieken mag nou eindelijk eens uit de schaduw treden: het laserreinigen/laserontroesten.
Andere denkrichting, nieuwe perspectieven
p. 38-41
Een bijzondere oppervlaktetechniek die als het ware “achterstevoren leest”, is de composietproductie. Het is in opmars in onder meer de bruggenbouw, aangezien bijvoorbeeld Rotterdam tweehonderd bruggetjes in kunststofcomposiet heeft besteld, maar ook in de luchtvaart is de doorbraak een feit met de nieuwste Boeing Dreamliner en Airbus 380. Composieten worden precies andersom geproduceerd dan oppervlaktelagen op een ondergrond. In plaats van een deklaag aan te brengen uitgaand van het oppervlak, wordt een gelcoat in een mal gesmeerd, waarachter het substraat in lagen hars en gaasmattten opgebouwd wordt. De gelcoat zal het oppervlak gaan vormen, en is in allerlei RAL-kleuren verkrijgbaar.
Dunne laag, dik tevreden
p. 43-45
De twintigduizend klanten die wereldwijd bediend worden door Balzers Oerlikon kunnen er niet alleen voor een laagje terecht, maar ook voor inhoudelijke ondersteuning. Dat wordt alsmaar meer een concurrentiefactor, aangezien de materiaalkundige kennis in de zelfverklaarde Nederlandse kenniseconomie gaandeweg met pensioen gaat en de opleidingsinfrastructuur maar met moeite voldoende zij-instromers kan kwalificeren. Het “technisch geweten” van de bedrijven wordt zo alsmaar dunner gezaaid. Tijd dus om eens de waarde van oppervlaktetechniek en de achterliggende selectieoverwegingen vast te leggen met zo’n bedrijfsgeweten: sales engineer Wim Geurts.
Slijtvaste lagen: mobiel aangebracht
p. 47-50
Zoals in het openingsartikel van deze Oppervlaktewijzer “Keuzes in oppervlaktetechniek” aangegeven, staan de opdrachtgevers, ontwerpers en uitvoerders van oppervlaktebehandelingen voor een reeks van keuzes. Een van die keuzes is het in shop of op locatie uitvoeren van de oppervlaktebehandeling. Ter vergelijking wordt het aanbrengen van een slijtvaste deklaag genomen als voorbeeld, en de overwegingen en aandachtspunten die daarbij komen kijken. In dit artikel komt Kalfsvel uit Zaandam in beeld met de ARC coating. Opmerkelijk is dat het bedrijf het stralen zelf ter hand moest gaan nemen na enkele teleurstellende ervaringen met straalbedrijven die personeel en apparatuur niet afdoende gekwalificeerd hadden.
Slijtvaste lagen: in shop aangebracht
p. 53-56
Zoals in het openingsartikel van deze Oppervlaktewijzer “Keuzes in oppervlaktetechniek” aangegeven, staan de opdrachtgevers, ontwerpers en uitvoerders van oppervlaktebehandelingen voor een reeks van keuzes. Een van die keuzes is het in shop of op locatie uitvoeren van de oppervlaktebehandeling van een eventueel te demonteren installatiecomponent. Ter vergelijking wordt het aanbrengen van een slijtvaste deklaag genomen als voorbeeld, en de overwegingen en aandachtspunten die daarbij komen kijken. In dit artikel komt de dit jaar 75-jarige machinefabriek SAEDT uit Amsterdam in beeld met de ARC-coating. Opmerkelijk is dat de coating ook voor eigen gebruik ingezet wordt, namelijk op een recentelijk aangeschafte straalinstallatie.